تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات تبلیغات مذهبی3 - مهدویت و فرجام شناسی
 
مذهبی3
درباره وبلاگ


با سلام خدمت تمامی کاربران
در این وب مطالب زیبا و مذهبی گذاشته می شود که شما می توانید از این مطالب زیبا و پر محتوا استفاده کنید.خواهشمند است که برای هر چه بهتر شدن این وب انتقادات و پیشنهادات خود را به اطلاع ما برسانید.

***************************
جمعه یعنی شوق،یعنی انتظار جمـعــه یعنـی طاق ابروی نـگار

جــمـعه یـعنـی غـروب غصه دار جمعه یعنی مهدی چشم انتظار

جمـعه هــا بر ما دعا دارد حبیب
در قــنــوتش یاد ما دارد حبـیــب

كـاش روزی بـه دست دلـبـــــرم ســـایه پـرچم بیفــتـد بــر سرم

***************************
با تشکر از تمامی کاربران عزیزی که به ویلاگ ما سر زدند. من بار دیگه تأکید می کنم که برای هر چه بهتر شدن مطالب و جزئیات این وب انتقادات و پیشنهادات خود را به اطلاع ما برسانید.

مدیر وب : بین الحرمین
ختم صلوات
شما چند صلوات برای سلامتی امام زمان (عج) و ظهور آن حضرت می فرستید؟









تبادل بنر

تبلیغات

تبلیغات

مستند ظهور بسیار نزدیک است:

بررسی سی‏دی انحرافی ظهور در نمایشگاه کتاب به وسیله آیت‏الله مهدی پور

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «آیت الله علی اکبر مهدی پور» استاد حوزه و نویسنده کتب مذهبی اظهار داشت: تعیین مصداق از زمان ائمه (ع) آغاز شده و اولین مورد در تاریخ مهدویت به «جناب محمد بن حنفیه» برمی‏گردد .

وی در ادامه افزود:

محمد حنفیه فرزند امام علی (ع) و مورد احترام ماست و از آنجا که محمد بسیار مقام معنوی بالایی داشتند عده‏ای فکر کردند که او امام است و برای اینکه آنها را متوجه کند که امام نیست، در ایام حج در مکه با امام سجاد (ع) روبرو شدند و گفتند من برادر حسنین(علیهم السلام) هستم چرا من امام نباشم و شما امام باشید؟ تا اینکه با هم کنار حجرالاسود آمدند و حجر الاسود هم شهادت داد که امام سجاد (ع)، امام است و محمد حنفیه به همه اعلام کرد و گفت: امام سجاد (ع) امام من و امام شماست. بعدها هم مختار ثقفی برای اینکه که انقلاب و حرکتش را تحریک کند، از محمد دعوت کرد و در حق ایشان ادعای مهدویت کرد که یک گروه انحرافی هم بوجود آمد که محمد را مهدی موعود می‏پنداشت.

مورد دوم نفس زکیه بود که نام خودش محمد و نام پدرش عبدالله بود که آمدند و یک حدیث را جعل کردند که چون نام خودش هم نام پیامبر(ص) و نام پدرش نیز هم نام پدر پیامبر(ص) است گفتند او مهدی موعود است و این چنین با جعل حدیث به جامعه تفهیم کردند که نفس زکیه همان مهدی است.

مورد سوم«منصوردوانیقی» بود که نام پسرش را محمد گذاشت و لقبش را نیز مهدی نامید و در مجالس می‏گفت نفس زکیه دروغ می‏گوید بلکه مهدی پسر من محمد است.

بعدها این انحرافات و ادعاهای مهدویت ادامه داشت تا جایی که این ادعاها در تاریخ بیش از 200تا 300 مورد رسیده است.

در زمان حاضر مدعیان مهدویت زیادی در جامعه داریم که اکنون در بصره «احمد حسن بصراوی» ادعای مهدویت می‏کند و پیروانی را نیز دور خود جمع نموده است و می‏گوید من یمانی هستم و پسر امام زمان و دست راست حضرت هستم .

در خصوص سی دی انحرافی ظهور «سید حسن نصرالله» را یمانی نامیده‏اند، ما سید حسن نصر‏الله را آدمی برجسته و بزرگوار می‏دانیم اما او را یمانی نمی‏دانیم . در این سی دی ادعا شده که پنج نسل قبلی سید حسن نصرالله از یمن می‏باشد که هرگز چنین چیزی نیست و تحقیق کرده ایم و صحت نداشت در صورتی که خروج یمانی و حرکتش از یمن است.

همیشه ائمه(ع)برای افراد منفی نشانه‏های زیادی داده‏اند که ما بیش از صد مطلب درباره سفیانی داریم که هر وقت بر سه کشور سوریه، اردن و فلسطین مسلط شد دقیقا هشت ماه بعد ظهور است و همزمان با او یمانی خروج می‏کند و برای یمانی علائمی مشخص نشده است .

بنابراین سفیانی، یمانی و خراسانی همزمان در یک ماه و یک سال خروج می‏کنند. برای یمانی اوصاف زیادی گفته شده از جمله اینکه هیچ پرچمی هدایتگرتر از یمانی نیست، اما خراسانی جزء علائم حتمی نیست، ولی متاسفانه در این سی دی، خراسانی را با شخصیتی مطابقت کرده‏اند که همه چیز در این مورد را جعل نموده‏اند، در صورتی که در دست چپ خراسانی یک خال است که در این سی دی آمده‏اند آن را به دست راست و آن هم به عنوان یک خلع تفسیر کرده‏اند، دوم اینکه ما برای خراسانی مطالبی که استناد کننده باشد ندرایم، سید حسنی و سید خراسانی از علائم حتمی ظهور نیستند.

چیزی که در بیان تطبیق‏ها کمک می‏کند شیطان است، چون شیطان به دوستان خود وحی و الهام می‏کند و از غیب به آنها خبر می‏دهد و شیطان به افراد مدعی مهدویت قدرت به غیب داده است که آنها از غیب می‏گویند.

در قم عالمی بود که فکر می‏کرد یکی از سادات، سید حسنی است ، 15سال به دنبال او رفت تا اینکه بعد از 15سال وقتی آن فرد درگذشت تازه فهمید که او سید حسنی نبوده است. گاهی چنین مواردی برای فرهیختگان نیز بوجود می‏آید.

زیرا افراد مدعی، از غیب خبر می‏دهند و اخبارشان نیز راست در می آید که متاسفانه ما گرفتار چنین افراد شیاد مدعی مهدویت هستیم که شیطان کمکشان می‏کند و حرفهایی میزنند که راست در می‏آید که از طریق کمکهای غیبی شیطان است.

در گذشته به «آیت الله هاشمی رفسنجانی » هم نسبت داده بودند که شعیب صالح است و تنها نشانه آن بی ریش بودن او بود و بعدها نیز به «آقای شمخانی» نسبت دادند و امروز هم در این سی دی به رئیس جمهور کشورمان چنین نسبتی داده‏اند؛ در صورتی که شعیب اهل سمرقند است.

بنابراین اگر بخواهیم این بازی را شروع کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‏شود. سراسر این سی دی یا بی‏سند است یا سند ضعیف و تحریف شده دارد و حتی با تحریف از روی کتاب «روزگار رهایی» از آن سو استفاده کرده‏اند که همه مراجع آن را رد نموده اند. «آیت الله سیستانی» در عراق شدیدا آن را نفی کرده و گفته ایران با آن همه سابقه درخشانی که دارد ، نباید اجازه چنین حرکتی را بدهد. «آیت الله مکارم» نیز بارها در مسجد اعظم و جمکران آن را محکوم نموده‏اند اما برخی دست اندرکاران آن با کمال پررویی مصاحبه کردند و گفتند یک مسائلی وجود دارد که ما می‏فهمیم و مراجع نمی‏فهمند!!

آنها حتی به این سی دی هم بسنده نکردند و داشتند سی دی مستند دوم را هم می‏ساختند و مسئله را بالاتر می‏بردند که بحمد الله جلوی آن گرفته شد.

امروز اگر ما جلوی چنین حرکات انحرافی را می‏گیریم برای این است که در آینده کسی چنین جرأت و ادعایی را نکند، پس اگر روزی یکی از اینها که مدعی مهدویت هست و مصداق مهدویت معرفی شده‏اند فوت کرد، این آقایان چگونه می‏توانند جوابی برای ادعاهایشان که گفته‏اند فلانی سیدحسنی یا شعیب یا ...... است، داشته باشند.

ما راضی نیستیم ظهور حتی به فردا برسد، اما نمی‏گذاریم چیزی را انحراف کنند و به کسی نسبت دهند.در اصول کافی آمده است که شتاب کنندگان هلاک شده‏اند، بلکه آنها که تسلیم هستند نجات می‏یابند در نتیجه سازندگان فیلم حسن نیت نداشته‏اند.

نامه جمعی از فضلای حوزه به آیت الله العظمی مكارم شیرازی درباره مستند ظهور

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ متن كامل این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

«محضر مبارك حضرت آیت الله العظمى مكارم شیرازى (دام ظله الوارف)

سلام علیكم

از آنجا كه حوزه‌هاى علمیّه و مراجع تقلید در طول تاریخ پاسخ‌گوى نیازهاى فكرى و دینى مردم بوده‌اند مستدعى است به جهت رفع شبهات و پرسش‌هاى مكرّرى كه از داخل و خارج صورت مى‌گیرد و در مواردى موجب اخذ تصمیمات و اقدامات نادرست مى‌شود ـ كه حتّى گاه جان افراد را نیز به خطر افكنده است ـ در موارد ذیل وظیفه ما را مشخص نمائید.

1. اخیرا لوح فشرده‌اى تحت عنوان «ظهور بسیار نزدیك است» در سطح وسیعى منتشر و در آن براى ظهور، زمانى مشخّص شده است. با توجه به روایاتى كه «علم به زمان ظهور را مختصّ ذات اقدس پروردگار مى‌داند» و نیز روایاتى كه «وقّاتون را كذّاب معرفى مى‌كند» وظیفه ما در برخورد با این موارد چیست؟

2. با توجّه به بحث مهدویت كه از جمله مباحث تخصصى است و اظهار نظر پیرامون موضوعات و مسائل آن نیازمند بررسى روایات از نظر سند و متن است اظهار نظر افرادى كه فاقد صلاحیت‌هاى علمى لازم باشند در این عرصه چه حكمى دارد؟

3. با توجه به اخبار و روایات متعدد در باب علائم ظهور در مواردى كه نام یا وصف برخى افراد ذكر شده(مانند یمانى ـ خراسانى ـ نفس زكیه ـ شعیب بن صالح و...) آیا تطبیق این روایات بر افرادى در گذشته و یا حال مجاز است؟

4. آیا این اخبار و این تطبیق‌ها مى‌تواند حجت شرعى براى عمل باشد؟

5. با توجه به اینكه علائم ظهور به دو بخش «حتمى» و «غیر حتمى» تقسیم شده است آیا مى‌توان با توجه به مطالب مطرح شده (كه از علائم حتمى نیستند) ادّعا كرد ظهور بسیار نزدیك است؟

6. وظیفه ما طلاب درباره مهدویت و انتظار چیست؟

با تشكر و آرزوى طول عمر و سلامتى براى وجود شریف حضرت‌عالى

جمعى از فضلاى حوزه علمیه قم»

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی در پاسخ به این پرسش‏ها نوشته‏اند:

«قبل از هر چیز از احساس مسئولیت شما عزیزان درباره سوء استفاده از یك مسأله مهم اسلامى تشكر مى‌كنم و از شما كه در زمره مدافعان مكتب اهل‌بیت (ع) هستید همین انتظار مى‌رود. امیدوارم همه شما در سایه عنایات پروردگار و توجّهات حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) مؤید و منصور باشید و بتوانید به وظایف خود عمل نمایید.

حقیقت این است هنگامى كه اطلاع یافتیم نسخه‌هاى بسیار زیادى از این سى‌دى در سراسر كشور پخش شده و حتى اخیرا به بیرون كشور راه یافته و سؤالات بسیارى برانگیخته ناچار شدم تمام آن را با دقت مشاهده كنم.

بعد از دقت و مطالعه به نظر رسید توطئه‌اى در كار است كه از احساسات پاك دینى مردم ـ مخصوصا جوانان عاشق امام زمان (ع) ـ به نفع مقاصد سیاسى یا غیر سیاسى استفاده كنند و همه باید در برابر این‌گونه توطئه‌ها هوشیار باشند.

و اما پاسخ سؤالات شما :

1. از نظر روایات متعدد اسلامى و اجماع علماى امامیه مسلم است كه تعیین وقت براى ظهور آن بزرگوار جایز نیست، و هر كس چنین ادعایى كند باید او را تكذیب كرد، چرا این‌گونه تعیین وقت‌ها مخصوصا اگر همراه با تعیین فرمانده لشكر امام زمان(ع) و فرمانده لشكر مخالفان و تطبیق آن بر اشخاص موجود باشد بعد از آن كه خلاف آن ظاهر شد ضربه سختى بر عقائد مردم نسبت به آن وجود مقدس كه قطب عالم امكان است وارد مى‌سازد و آن را سست مى‌كند و شاید یكى از اهداف گردانندگان اصلى نیز همین بوده است.

2. بررسى روایات مربوط به علائم ظهور نیاز به بررسى رجال سند از نظر وثاقت و میزان اعتبار كتبى كه در آن نقل شده و همچنین مسائل مربوط به متن از نظر ریشه‌یابى لغت و حقیقت و مجاز و كنایه و تصریح و همچنین از نظر وجود و عدم معارض یك كار كاملا تخصصى است، و عجیب است در دنیایى كه همه جا و درباره هر چیز رجوع به كارشناسان و خبرگان هر فن مى‌كنند عده‌اى به خود اجازه دهند كه در یك بحث پیچیده مذهبى مربوط به نشانه‌هاى ظهور هر چه مى‌خواهند بگویند و هر طور مایل هستند استنباط كنند.

3. تطبیق دادن پاره‌اى از علامات ظهور آن حضرت ولیعصر (ع) با توجیهات بى‌اساس و گاه مضحك و بدون هیچ حجت شرعى آن هم از سوى كسانى كه تخصصى در این مسائل ندارند خطر دیگرى است زیرا راه را براى سودجویان و دشمنان مى‌گشاید كه از این طریق استفاده كرده و آن علامات را با دستكارى و توجیهات خودساخته بر هر كس كه مایل باشند تطبیق دهند و ضربه دیگرى بر عقائد مردم وارد سازند.

4. از آنچه در پاسخ سؤال دوم آمد روشن شد كه این‌گونه تطبیقات غیر كارشناسانه هرگز حجت شرعى نمى‌شود و نشر آنها سبب اشتباه و انحراف گروهى خواهد شد و حربه دست دشمنان براى انكار اصل این موضوع مقدس مى‌دهد ـ همان‌گونه كه داده است ـ و مسئولیت سنگینى در پیشگاه الهى دارد.

5. توسل به این علامات و تطبیق آن بر اشخاص مورد نظر ـ به فرض محال كه صحیح باشد ـ با فراموش كردن علائم حتمیه، انحراف و اشتباه بزرگ دیگرى است كه نشان مى‌دهد این افراد آگاهى كافى براى ورود در چنین مسائلى ندارند.

خطر این‌گونه كارها هنگامى آشكارتر مى‌شود كه خبرگزارى‌ها نقل كردند دشمنان اسلام و شیعه در خارج كشور آن را به عنوان مستمسكى بر ضد نظام جمهورى اسلامى و این‌كه آنها مى‌خواهند با این بهانه بر تمام كشورهاى منطقه مسلط شوند مورد بهره‌بردارى قرار داده‌اند.

انكار نمى‌كنم ممكن است جمعى از جوانان شیفته مولایمان امام زمان(ع) بدون سوء نیت و بدون توجه به این كار كشیده شده باشند ولى اطمینان داریم كه در پشت این صحنه دست‌هاى دیگرى كار مى‌كند كه اهداف شومى دارند.

6. همه شما عزیزان باید هوشیار باشید و اجازه ندهید از مقدساتى كه خط قرمز ما محسوب مى‌شود به عنوان ابزارى براى مقاصد خاص شخصى یا جناحى بهره گیرند، و جالب این‌كه بسیارى از شخصیت‌هاى محترمى كه نامشان در این سى دى به عنوان «موافق» آمده، همگى تكذیب كردند و حجت را بر سایرین تمام نمودند.

در پایان پیوسته دست به دعا بر مى‌داریم و تعجیل ظهور آن حضرت ولیعصر(ع) را از خدا مى‌خواهیم. اللهم عجل فرجه واجعلنا من شیعته الذابین عنه.

انتقاد آیت ‌الله جنتی از سی‏دی انحرافی

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیت الله احمد جنتی» در خطبه های نماز جمعه 26 فروردین 1390 به توزیع انبوه سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" پرداخت و گفت: تعیین مصداق برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) از غلط‏های روزگار است و نمی‏توان برای ظهور ایشان وقت معین کرد. نباید با تعیین مصداق ذهن برخی جوانان را متشتت کرد چرا که تاریخ ظهور را تنها خداوند می داند و شاید هم خود حضرت از تاریخ ظهور اطلاع نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این‌كه ظهور نزدیك است، حرفی نیست، ولی اینکه کسی زمان و مصداق معین كند، اشتباه است. بروید كتاب «سید بن طاووس» كه در مورد فرزند عزیزش نوشته است را مطالعه كنید. ظهور نزدیك است، ولی كی و چند سال دیگر، خدا می‌داند.

جنتی با تاكید بر این‌كه افكار جوانان را متشتت نكنیم، گفت: آن‌چه مسلم است ظهور نزدیك است، ولی این‌كه چه زمانی است، خدا می‌داند. شاید خود حضرت هم ندانند و نمی‌دانند.

انتقاد رئیس جمهور از فیلم انحرافی

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی» درباره انتشار سی دی موسوم به ظهور نزدیک است، با بیان اینکه اصل ظهور حضرت حجت(عج) قطعی است و ما به عنوان مسلمان باید آن را نزدیک ببینیم و خود را برای شرایط ظهور آماده کنیم، افزود: نشانه‏های ظهور، اصل دیگری است که برخی از آنها قطعی و برخی احتمالی است اما تعیین مصداق کردن، برای این شرایط غلط است.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطر نشان کرد: این گونه صحبت کردن درباره ظهور موجب می‏شود جوانان جامعه در اصل وجود حضرت حجت(عج) تردید کنند. بنابراین باید در این گونه تحلیل‏ها احتیاط کرد.

این استاد درس اخلاق هیأت دولت که ارتباط نزدیکی با احمدی نژاد دارد درباره نگاه رئیس جمهور به این سی دی نیز، تصریح کرد: ایشان گفتند چرا این حرفها را می‏زنید؟ و چه کسی گفته است من همان فرد (شعیب بن صالح) هستم؟

آقا تهرانی با تاکید بر اینکه به نگاه رئیس جمهور و کسی که این برنامه را کارگردانی می‏کند، کاری ندارد، افزود: بحث من بالاتر از این است و معتقدم اگر وارد چنین معرکه‏ای می‏شویم باید از یقینیات سخن بگوییم و بیان کنیم که احتمالات، «احتمال» است تا اگر محقق نشد، اصل موضوع مهدویت زیر سوال نرود و با اعتقاد مردم بازی نکنیم.

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در پاسخ به اینکه گفته می‏شود این سی دی با حمایت یک چهره‏ خاص در دولت توزیع شده نیز گفت: بنده هم اخباری در این زمینه شنیده‏ام، ولی فکر نمی‏کنم این گونه باشد.

نگرانی آیت الله سیستانی از فیلم انحرافی:

در سفر اخیرم به عتبات عالیات که مصادف با ایام نوروز بود به دیدار برخی مراجع عراق از جمله حضرت آیت الله سیستانی نائل شدم که در این دیدار ایشان انتقادات شدیدی نسبت به بروز برخی انحرافات در زمینه ظهور حضرت حجت (عج) داشتند.

ابراز نگرانی حضرت آیت الله سیستانی درباره پخش برخی مستندات و حرف های انحرافی در زمینه نزدیک بودن ظهور بسیار محسوس بود؛ ایشان جریانات انحرافی تعیین وقت و تطبیق اشخاص در نزدیک بودن ظهور حضرت حجت (عج) و دست های پشت پرده این جریانات را نگران کننده توصیف کرده و تصریح داشتند: « توقیت ها و تطبیق ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگران­کننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می شود». ایشان تاکید کردند: «چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، یک روز شعیب بن صالح را به یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق می‌کنند است، این مسائل نگران کننده است».

دو مسئله توقیت و تطبیق مهمترین انتقاداتی بود که این مرجع عالیقدر شیعه درباره پخش برخی مستندات در زمینه نزدیک بودن ظهور داشتند و تاکید می کردند:« مردم از این جریانات پرهیز کنند و مراقب باشند، چون این مطالب با عقاید آنها بازی می کند و باعث تضعیف معتقداتشان می‏شود».

ایشان تصریح کردند: «شروع این انحرافات از کتاب‏هایی است که به بیان کرامات پرداختند، این کتاب ها عقاید مردم را ضعیف می کند. در دوران صدام به ندرت از ایران برای ما کتاب می‏رسید، ولی امروز معمولاً از کتاب هایی که در ایران منتشر می شود مطلع هستم و متأسفانه برخی کتاب هایی که درباره کرامات و مسائل عرفانی برخی عرفا تالیف می شود، مقدمه جریانات انحرافی است.

ایشان در پایان برای کسانی که مقابل این جریانات انحرافی ایستاده اند و روشنگری می کنند، بسیار دعا کردند.

آیت الله العظمی حائری: مطلب نقل شده در این فیلم دروغ است

«حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری» معاون پژوهشی مركز تخصصی مهدویت ضمن اشاره به دیدار خود با «آیت‌الله العظمی سید كاظم حسینی حائری» از مراجع تقلید شیعیان عراق گفت: آیت‌الله حائری مطالب منتسب به خود در مستند «ظهور بسیار نزدیك است» را تكذیب كرد.

در این مستند از آیت‌الله حائری مطالبی مبنی بر "سید خراسانی بودن مقام معظم رهبری" نقل شده است؛ اما آیت‌الله حائری شدیداً این نقل خود را تكذیب كرد و اظهار داشت كه فایل صوتی و تصویری دیدار بنده با مقام معظم رهبری موجود است و بنده به هیچ وجه سیدخراسانی را به ایشان نسبت نداده‌ام، بلكه فقط درخواست بوسیدن دست آسیب‌دیده ایشان را داشتم چرا كه این دست نشان جانفشانی ایشان است كه مقام معظم رهبری هم اجازه ندادند و بنده با اجبار توانستم بر دست سالم ایشان بوسه زنم.

جعفری افزود: آیت‌الله حائری ضمن تكذیب سخنان متنسب به خود در این مستند، گفت: «بنده، هم به لحاظ كبروی و هم به لحاظ صغروی به داستان سید خراسانی نقد جدی دارم». این سخن بدین معناست كه به نظر ایشان هم از جهت اینكه شخصی با نام سیدخراسانی وجود داشته باشد و هم به لحاظ انتساب این فرد به مقام معظم رهبری تردید وجود دارد.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: آیت‌الله سید كاظم حائری در این دیدار به شدت از انتساب این سخنان به وی ناراحت بوده و تأكید بسیاری بر نشر تكذیبه خود داشت.



نوع مطلب :
برچسب ها :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تبادل لینک با: 21 سایت
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • رتبه در گوگل :
    پیج رنک گوگل
وصیتنامه شهداء

معرفی وبلاگ به دوستان
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

خبرنامه

نام کاربری خود را وارد کنید:
ایمیل خود را وارد کنید:


مترجم
پشتیبانی
لوگوی ما
تبادل بنر
تبلیغات

تبلیغات